Anders leren omgaan met stress in acht weken

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is een achtweekse training waarin je leert wat de oorzaken zijn van stress en hoe je er op een gezonde manier mee om kunt gaan. Gedurende deze acht weken oefen je in de groep en thuis met een aantal technieken voor aandachtsontwikkeling. Naarmate het programma vordert, zul je merken dat je een andere kijk ontwikkelt op wat jou stress bezorgt.

“Je kunt de golven niet tegenhouden, maar je kunt wel leren surfen”

De training in het kort

De training duurt acht weken. Elke week begint met een sessie van 2,5 uur, waarin we samen oefenen. Je kunt vragen stellen en ervaringen uitwisselen met andere deelnemers. De overige dagen oefen je één uur per dag.

De training leert je omgaan met alle vormen van stress en tegenslag, van ziekte en verlies tot problemen op werk of in je relatie. Iedereen krijgt daar wel eens mee te maken. Daarom is de training in principe geschikt voor iedereen.

Je krijgt een beter beeld van wat jou stress bezorgt. Je leert hoe je opkomende stress herkent en hoe je daar op een productieve manier mee om kunt gaan. Zo creëer je meer rust in je leven, ook als het tegenzit.

Hoe zit de training in elkaar?

In deze training ga je op verkenningstocht in jezelf. Zo kom je tot de ontdekking dat je beschikt over grote veerkracht, die je in kunt zetten op alle terreinen van het leven. Ook als het tegenzit.

Inhoudelijk

In de training krijg je een aantal oefeningen aangereikt waarmee je je aandacht leert richten. Je leert aandachtig te zijn voor wat er zich op elk moment afspeelt in je lichaam, in je geest en in je omgeving. Je gaat zien hoe je geest werkt, en je ontdekt dat je vaak op de automatische piloot leeft. Misschien kom je er zo achter dat je bepaalde dingen ook anders kunt doen dan je altijd deed. Je ontdekt hoe je voor jezelf kunt zorgen. Zo creëer je net een beetje meer vrijheid in je drukke leven.

Praktisch

  • De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur. 
  • Na de zesde bijeenkomst is er de stiltedag, waarop we in stilte oefenen met de technieken die we hebben geleerd.
  • Gedurende zes dagen per week oefen je een uur lang zelfstandig. Je krijgt hiervoor geluidsopnames en handouts uitgereikt.
  • Er is altijd gelegenheid tot vragen stellen en het delen van ervaringen.

    Een hele dag stil zijn lijkt heel spannend.
    Achteraf vindt iedereen het een grote bevrijding.

    Een training voor iedereen

    Het leven is niet alleen maar leuk. Voor niemand. We krijgen allemaal te maken met misverstanden, ruzie, stress, miscommunicatie, verlies, bedrog, jaloezie en boosheid. Daar valt niets aan te doen.

    Waar wel iets aan te doen valt, is hoe je omgaat met moeilijkheden en tegenslagen. Ook dat geldt voor iedereen. Je bent er nooit in uitgeleerd. 

    In deze training kun je een aantal nuttige vaardigheden opdoen die je van pas komen als je geconfronteerd wordt met hobbels op je levenspad. Daarom is de training in principe geschikt voor iedereen. 

    Om te kijken of deze training ook echt aansluit bij wat je zoekt en wat je nodig hebt, houden we een kennismakingsgesprek. Alleen als we daar allebei een goed gevoel bij hebben, kun je daadwerkelijk beginnen aan de training. 

    Wat levert het op?

    De meeste mensen die deze training gevolgd hebben, rapporteren dat zij meerdere van onderstaande gunstige effecten ervaren. Ook uit een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness blijkt keer op keer dat dit programma allerlei positieve effecten heeft.

    • Rust en balans
    • Persoonlijke autonomie
    • Zelfinzicht
    • Compassie en geduld
    • Betere communicatie
    • Verbinding met anderen
    • Betere gezondheid
    • Beter omgaan met tegenslag

    Wat kost de training?

    Op 9 oktober 2018 start de eerste MBSR-training van De Padvinderij. Ik geef deze training onder supervisie van een ervaren trainer en docent, als onderdeel van mijn certificering tot MBSR-trainer. Omdat het de eerste keer is, geldt een gereduceerd tarief.

    Ik bied deze eerste training aan tegen een tarief naar draagkracht. Deelnemen kan voor 150 euro (inclusief btw). Met dat tarief kom ik precies uit de kosten voor zaalhuur, materialen en lunch op de stiltedag. Als je wilt en kunt, dan ben je uitgenodigd een hoger bedrag te betalen. Bijvoorbeeld als je freelancer bent en de factuur van de winst kunt aftrekken. Zo help je mij om een eerlijke boterham te verdienen met deze training. Het is helemaal aan jou om te bepalen wat je wilt en kunt betalen. 

    Wat krijg je ervoor?

    • Intakegesprek van drie kwartier
    • 8 wekelijkse sessies van 2,5 uur
    • 1 stiltedag van ongeveer 6 uur
    • Lunch op de stiltedag
    • Uitgebreid nagesprek
    • Uitgebreide hand-outs
    • Audio-opnamen om thuis te oefenen
    • En het allerbelangrijkste: een waardevolle skill waar je je leven lang plezier van hebt.

    Waar en wanneer?

    Dinsdagavonden 19:00 – 21:30
    9, 16, 23 en 30 oktober
    6, 13, 20 en 27 november
    Stiltedag zaterdag 17 november 10:00 – 16:00
    Aanmelden kan tot 2 oktober

    Meer weten? Aanmelden?

    Is je interesse gewekt? Heb je vragen? Of wil je je meteen aanmelden voor deze training? Het kan allemaal. Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. LET OP: mail van De Padvinderij wil nog wel eens in je spam of junkmail belanden.

     Akkoord privacybeleid

    Achtergrond van het MBSR-programma

    De achtweekse training is in de jaren ’70 ontwikkeld door de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij werkte in een ziekenhuis in Massachusetts, waar hij zag dat veel patiënten zich verloren voelden in de medische behandeling die ze ondergingen. Anderen waren uitbehandeld en kampten met verdriet, pijn en stress.

    Kabat-Zinn had diverse vormen van boeddhisme bestudeerd. Hij had een vermoeden dat de technieken die boeddhisten inzetten om de geest te oefenen, ook van pas kunnen komen om westerlingen te helpen met stress en pijn om te gaan. Dat bleek een schot in de roos. Vandaag de dag wordt zijn programma wereldwijd onderwezen door duizenden trainers, die meestal een uitgebreide opleiding hebben gevolgd om de finesses van het programma in de vingers te krijgen. 

    Kabat-Zinn was zijn tijd ver vooruit. Zijn opvattingen over de kracht van leven in aandacht zijn de afgelopen decennia langzaam doorgedrongen tot de geneeskunde en de psychologie. De afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness, en dan vooral het achtweekse MBSR-programma. Telkens opnieuw blijkt mindfulness zowel het geestelijke als het fysieke welzijn meetbaar te verbeteren.