In ons leven zijn we gewend alsmaar te doen. Alles draait om handelen, actie, doorgaan. Maar wie doet al dat doen? En waarom? En hoe kiest de doener wat er gedaan moet worden?

In mindfulness-meditatie stop je even met al dat doen. Je neemt even pauze van al die gedachten en plannen en herinneringen, en ook van pijn, verdriet of ongemak. Niet dat die allemaal weg gaan, maar je neemt de tijd om er op je gemak naar te kijken – zonder iets te doen.

Zo oefen je jezelf in alleen maar zijn. Zijn met wat er is, met alles wat zich aan je voordoet. Zo geef je je geest als het ware een wasbeurt. Je creëert ruimte voor wat er in je is om zich te manifesteren. Emoties, bijvoorbeeld. Maar ook je diepste drijfveren, je meest geniale invallen, of simpelweg een serene rust.

Bij de Padvinderij werken we met mindfulness-meditatie, gestoeld op de traditie van vipassana (inzichtmeditatie). Vipassana is de meditatietechniek die de Boeddha onderwees. Het is niets meer dan een techniek: er zitten geen religieuze aspecten aan.

De kern van vipassana-meditatie is het observeren van de adem, het lichaam en de mentale activiteit (gedachten, emoties). Zo ga je de dingen zien zoals ze zijn: alles is impermanent. Het heeft geen zin je te verzetten tegen de ene ervaring en de andere ervaring vast te klampen: ze komen en gaan op hun eigen moment. Bij doorgaande beoefening bevrijd je zo jezelf gaandeweg van allerlei ballast en leed.

De eerstvolgende meditatiesessie zie je hieronder. Je kunt ook De Padvinderij volgen op Facebook.

[event-list cat=’meditatie’ style=’grid’ cat-filter=’no’ org-filter=’no’ show=’5′ pagination=’no’]