Als je mediteert, maak je contact met jezelf en observeer je de innerlijke processen van lichaam en geest. Dat innerlijke kijken en luisteren doe je op een vriendelijke, geïnteresseerde manier, met een bepaalde distantie.

Gaandeweg ga je zien hoe zintuiglijke indrukken en gedachten op elkaar volgen. Je ervaart ook dat sensaties, gevoelens en gedachten uit zichzelf komen en gaan – net als geluiden en geuren dat doen. Hoe vaker je dit waarneemt, hoe dieper je je realiseert: alles verandert voortdurend. Zonder dat wij er iets aan hoeven of zelfs kunnen doen.

Dat doorleefde inzicht (dus niet alleen het weten in je hoofd, maar het echt beleefd en ervaren hebben) maakt dat we gaandeweg minder verstrikt raken in onze gedachten en gevoelens. Door regelmatig te mediteren, leer je hoe je vaardig om kunt gaan met de ervaringen die nu eenmaal bij het leven horen. Zowel de onprettige ervaringen als pijn, verdriet en boosheid, als de prettige ervaringen als geluk, genot en plezier – als je beseft dat die laatste ook maar tijdelijk zijn, kun je er misschien nog wel meer van genieten!

Leren mediteren kan in je eentje, met een app of uit een boekje. Maar mediteren is een persoonlijk proces. Je komt er jouw eigen unieke conditioneringen tegen. Hoewel de basisinstructies voor mindfulness- en vipassana-meditatie relatief eenvoudig zijn, is het niet altijd vanzelfsprekend om die toe te passen op jouw unieke ervaring van moment tot moment. Daarom is het fijn als er een ander is met wie je je ervaringen kunt bespreken. Iemand die een stukje meeloopt op je pad en je ondersteunt om de dingen te zien zoals ze zijn.

Wil je leren mediteren? Of heb je behoefte aan ondersteuning, een klankbord of verdieping in je beoefening? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.